Creiem que el desig és el motor de l’aprenentatge

Oferim espais i temps adequats perquè cada infant pugui sentir el seus interessos i la curiositat per l’entorn i es deixi portar pel seu desig d’aprendre. 

Ambients

Els ambients són diferents espais temàtics que conviden als infants de les comunitats de petits (P3, P4 i P5) i mitjans (1r, 2n i 3r) a dedicar-se a alguna activitat concreta de forma individual o en companyia seguint el seu desig i els seus interessos. Cada ambient presenta reptes, propostes i materials que responen a un àmbit determinat com l’artístic, el motriu, el lingüístic, el matemàtic, el medi, el digital i l’aprendre a aprendre.

Són propostes  i materials flexibles que van canviant en funció  de les observacions de l’equip de mestres i de les motivacions i necessitats dels infants.

Ambient de construcció a petits

Els ambients són de lliure circulació, ja que es vol potenciar l’autonomia i la capacitat de poder vincular-se amb les potencialitats de cadascú. Hi participen els infants de tota la comunitat perquè la diversitat d’edats i moments evolutius aporta riquesa  a aquest entorn d’aprenentatge.

A la comunitat de petits actualment hi són:

  • Cau de ciències
  • La caseta
  • La Saleta
  • Construccions
  • Art
  • Llum fosca
  • Espai Motriu
  • Terra i aigua
  • L’ obrador de sorra

A la comunitat de mitjans hi són:

  • L’Atelier
  • Jocs de taula
  • Mini mons
  • Cosidor
  • Cos i moviment
  • Dansa
  • Escriptori
  • Construcció
  • Aire lliure

Racons oberts

Els racons oberts són espais pensats perquè cada infant pugui circular de manera lliure i trobi propostes de diferents àmbits del coneixement; a diferència dels ambients d’aprenentatge, es troben tots els àmbits de l’aprenentatge en un mateix espai i els infants que s’hi troben són de la mateixa franja d’edat.

En aquests moments, l’adult acompanya l’activitat autònoma dels infants respectant com en els ambients els seus interessos, d’aquesta manera es potencia l’autoregulació i la connexió amb la pròpia motivació. L’adult pot acompanyar d’una manera molt individualitzada, ja que aprofitem aquest moment per disminuir la ràtio dels grup. Així doncs, un grup de dotze alumnes aprofita per fer una especialitat.

Capses d’aprenentatge

És un treball que es realitza amb els infants de la comunitat de grans (4t, 5è i 6è), barrejats per donar continuïtat a les propostes d’ambients i racons oberts que s’han fet a l’etapa de mitjans. Les capses són globalitzades, és a dir, integren els diferents àmbits d’aprenentatge i estan pensades perquè cada infant pugui resoldre reptes i propostes que cada una els ofereix a partir d’un tema concret. Aquest treball es realitza en petit grup. Cada infant tria la capsa segons els seus interessos i la treballa al llarg de dotze sessions durant un mes.

Els temes dels espais de les capses són:

  • Egipte
  • Alimentació
  • Arquitectura
  • Il·lumina’t!
  • La màquina del temps
  • Nosaltres i el nostre entorn
  • Personatges
  • Planeta Terra
  • Let’s find out
Racons oberts a mittens